Rallarmarschen är över...

för det här året !! Som vanligt varmt, svettigt, roligt, tungt, lätt och mycket trevligt i glada vänners lag ! Tänk att det i år var 5:e gången jag gick det, och det utan att ha tränat en enda meter och väger alldeles för mycket. Men man orkar alltid gå...

Vi startade kl 07.00 från Överkalix. Ursprungligen skulle vi ha varit 26 gångare, 24 som skulle gå 23 km och 2 som skulle gå 44 km, men 4 stycken fick förhinder i sista sekunden. Nå, vi andra åkte. Dom som skulle gå 44 km startade vandringen kl 06.00 nere i Gällivare, men vi andra startade vid rallarstigen, stubbaområdet, vid 09.00. Jag gick som vanligt i sista gruppen, man måste ju kolla så att alla kommer i mål. Jag hade med mig Kate, Rob och Barb, våra långväga gäster från Australien. Första timmen gick kanon, sen blev det matrast. Man behöver dricka mycket, samt äta lite stekt fläsk (för saltets skull) och det serveras ju mat efter vägen vi 2 tillfällen. Men mellena första och andra matplatsen är det 10 km, och man är rejält slut och hungrig innan sista rasten. Där är det viktigt att man sitter ner en stund, dricker mycket och äter lite salt mat, för sen bär det av uppför ett 1000 meter högt berg !

Innan andra matpausen, hann en av tjejerna från Porjus ramla rejält. Hela armbågen såg ut att vara av och hon var rejält chockad. Men det enda som var att göra för henne var att vända tillbaka 3 km och sedan hade dom tillkallad ambulanshelikoptern. På andra matpausen fick jag plåstra om Robs fötter, som hade fått rejäla blodiga blåsór på utsidan av hälarna. Men det dom glömde var att äta lite salt fläsk, utan dom tog bara en energibar, och det är alldeles för lite. För vi hade ju 10 km kvar till mål...

5 km från mål så trodde jag inte att Rob och Barb skulle klara det... dom vinglade, och lyfte knappast fötterna från marken, så det blev en snubblannde gång. Barb så också att barren på tallarna växte och att stenarna på markne smälte !! Saltbrist med andra ord ! Tur som var hade jag med mig grönt te tabletter och mycket vatten. Så vi tog oss i mål. Jag har inte en blåsa, men som vanligt kändes det i höfterna igår att jag hade gått långt ! Men Barb och Rob ?? Ja, dom har åkt tillbaka till Australien igår, och dom kunde knappast gå !!

Nå, detta var min 5:e gång, jag blev fotograferad och ska få något slags diplom hemskickat och naturligtvis så arrangerar jag en resa nästa år också !

Nu vet ni alla att planera in den första lördagen i juli, då går rallarmarschen 2007 och jag räknar med sällskap av många bloggare. Ta er bara till Överkalix, så lovar jag en billig resa, gott sällskap, god mat, en clear shot, diplom, fika, och en t-shirt för bara ca 300 kr !

Ha det gott.
Blogga på.

Kommentarer
Postat av: Annika

Vilket äventyr! Undrar om jag skulle klara av det!?!? :-D

Postat av: AnnBritt

Klart att du skulle !! Samla ihop ett Happis-gäng till nästa år, ni har ju bussresan från Överkalix redan !

2006-07-04 @ 09:47:59
URL: http://annbritt.blogg.se
Postat av: eira

Kan du i god tid, nästa år, köra en inbjudan på bloggen och så kollar vi vilka som vill komma.

2006-07-04 @ 12:42:28
Postat av: AnnBritt

Japp ! Jag ordnar detta till nästa år...

2006-07-04 @ 13:48:40
URL: http://annbritt.blogg.se
Postat av: Catta

Gud så duktig du är!! Grattis! Jag tror att jag skulle palla för promenaden, men vet inte om jag skulle vilja (läs idas). Men som sagt, kör en inbjudan till nästa år, man vet ju aldrig, man kanske precis ha slagit i huvudet eller nåt.......

2006-07-04 @ 18:06:52
URL: http://cajsacatharina.blogg.se
Postat av: Sussi

Åh - just DEN lördagen är jag bokad... Va synd ;D!!!

2006-07-04 @ 20:26:28
URL: http://sussibussi.webblogg.se
Postat av: Kajsa

Jag har alltid tyckt om att gå så jag tror att det skulle vara roligt att marchera där med er!
jag och Mervi åkte skidor en gång mellan Torneå och Kemi, vad ingen sa till oss var att man skulle ha pengar med sej eftersom det inte fanns några gratisserveringar efter spåret...vilket resulterade ai att jag, när det var drygt en km kvar fullständigt körde mot en vägg...men man lär sej... Bra jobbat av dej!

2006-07-05 @ 07:37:00
Postat av: Maria

Du får 300 spänn om jag slipper gå! Sitter här med en röv som verkligen känns... Var med barnet och red islandshäst igår i TVÅ timmar!! Jisses säger jag bara...

2006-07-05 @ 14:27:42
URL: http://mimmimaria.blogg.se
Postat av: Anki

Ja jag kommer gärna:-D
Låter lite som min grej...
Men då måste någon annan bloggare härifrån med.
Nog betalar man gärna 300 spänn för lite självplågeri.

2006-07-06 @ 18:25:11
URL: http://anki.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback